Aan het eind van dit schooljaar kan ik, door mijn kennis over crypto toe te passen in de praktijk, 125% van mijn inleg terugverdienen

SMART geformuleerd

Specifiek: Ik wil bereiken dat ik verstand heb van crypto currency en ook met deze kennis winst kan maken door in crypto te investeren. Dit wil ik bereiken, omdat ik dit onderwerp al jaren erg interessant vind en hier ook geld aan wil verdienen. Ik ga dit bereiken door een cursus traden met crypto te volgen en door meer kennis op te doen van de markt die op dat moment relevant is.

Meetbaar: Ik ga mijn kennis toepassen door met nepgeld te gaan traden op de crypto-markt en dit ga ik later met echt geld doen. Hierbij meet ik hoeveel winst/verlies ik maak, uiteindelijk streef ik naar een resultaat van 25% winst.

Acceptabel: Ik sta achter dit doel, omdat ik al langer geïnteresseerd ben in crypto en al het een en het ander heb uitgeprobeerd. Dit jaar wil ik het echt serieus nemen waardoor dit doel ook een logisch gevolg is.

Realistisch: Het doel is haalbaar, omdat het al eerder is bewezen dat een winstmarge van 25% kan worden gehaald bij het handelen van crypto. De stappen richting het resultaat zijn goed uitvoerbaar en in een logische volgorde, waardoor er niet te veel risico word genomen. Het doel is relevant, omdat dit mij leert om grafieken te lezen en kansen te zien. Ook geeft mij dit kennis in investeringsmogelijkheden.

 

Tijdgebonden: Het leerdoel is tijdgebonden omdat ik 30 September ga starten met de cursus en dit leerdoel behaald is in blok 4. 

Planning

Activiteiten

Cursus daytraden van Simon Alberink en Rob van Gestel

Wat heb ik geleerd bij het organiseren van dit evenement?

Wat heb ik geleerd bij het organiseren van dit evenement?

Wat heb ik geleerd bij het organiseren van dit evenement?

Hoe heb ik het organiseren van dit evenement ervaren?

online new heroes plannen en organiseren leerreis blok 2

Wat houdt deze leerreis in?

Het is de bedoeling bij deze leerreis om beter te worden in het onderdeel: timemanagement. Je krijgt theorie over hoe je het beste je tijd kunt inplannen. Ook krijg te tussendoor opdrachten, om te testen of je de theorie hebt gesnapt en om je ook echt beter te maken in het indelen van je tijd. Een voorbeeld van een opdracht staat onder de knop: bekijk een voorbeeldopdracht. Hier zie je dat ik een planning moest maken voor 2 dagen en deze moest gaan proberen te volgen en mij hier aan te houden. Ook moet je tijdens de leerreis iemand aanwijzen als coach. Zo heb ik mijn zus en moeder aangegeven als coach, bekijk de feedback van mijn moeder en zus onder de knop: feedback van mijn coaches. Het is een leerreis waar ik echt in de praktijk ben getest met hulp van mijn coaches. 

Waarom ben ik deze leerreis aan het volgen?

Ik ben deze leerreis aan het volgen, omdat ik in het dagelijkse leven veel moeite heb met het managen van mijn tijd en het plannen van hoe ik iets aan moet pakken. Ik heb last van uitstelgedrag en daar wil ik vanaf komen. Ook denk ik dat ik door het volgen van deze training een betere ondernemer kan worden, als ondernemer heb je namelijk een druk leven en je staat er helemaal alleen voor. Ook moet je zelf de motivatie vinden om iets te doen en moet je zelf een planning maken. Door het volgen van deze cursus leer ik voor mijzelf als ondernemer goed mijn te tijd managen en plannen.

Wat heb ik tot nu toe geleerd bij het volgen van deze leerreis?

Bij de cursus timemanagement van new heroes heb ik tot nu toe een hele hoop geleerd. Ik heb geleerd hoe ik een goede planning maak, hoe ik prioritieten kan stellen in mijn werk en dat ik mijn tijd moet opdelen aan de hand van vier tijdbestedingsgebieden: Werk, de kleine sociale kring, de grote sociale kring en mijzelf. Doordat ik dit al heb geleerd ervaar ik minder stress en heb ik minder last van uitstelgedrag. Ook ben ik een stuk meer tevreden over mijn 4 tijdsbestedingsgebieden. Door deze cursus heb ik ook geleerd hoe ik mijn to do lijstjes moet indelen en hoe ik mijn planning kan naleven. Dit heb ik de laatste weken ook toegepast op het dagelijkse leven en ik merk enorm veel verschil. Zo merk ik dat ik hierdoor als ik iets ga doen voor school gelijk aan de slag kan en niet eerst moet uitzoeken wat ik nog moet doen.

Hoe ervaar ik deze leerreis?

Ik begon met deze leerreis met het idee dat ik nooit genoeg tijd had en dat ik altijd verplicht was om mijn werk uit te stellen doordat ik het altijd druk had. Ik had voor mezelf voorgenomen om iedere week op maandag 9 uur 1 uur te besteden aan deze leerreis en ik ben nu 4 weken bezig en ik zit op de helft. Ik ervaar doordat ik dit zo goed heb gepland al een stuk minder stress. Na de tweede week van de leerreis begon ik al resultaat te zien, ik had namelijk al minder stress doordat ik een methode van de leerreis had toegepast namelijk: plannen in blokken. Ook ervaar ik bij ieder vak dat ik op school heb vooruitgang in mijn planning,  zo doe ik bijvoorbeeld voor persoonlijk leiderschap niet al mijn activiteiten op het laatste moment maar probeer ik de activiteiten zorgvuldig in te plannen

Reflectie op de feedback van mijn coaches

De feedback van mijn coaches op de cursus timemanagement waar ik mee bezig ben is heel nuttig, omdat ik met deze feedback mijn gedrag in de cursus en in het dagelijkse leven kan veranderen. Door deze feedback kan ik aantonen of ik op de goede weg ben en of ik iets moet veranderen aan mijn gedrag. Ik ben de laatste tijd bezig met het plannen en organiseren van mijn schoolwerk, in de feedback wordt ook aangegeven dat ik hier goed mee bezig ben en dat ze merken dat ik hierdoor meer doe voor school. Ik moet van mijn coaches werken aan het vergeten van afspraken en het plannen op lange termijn, zo kan ik mezelf nog ontwikkelen op het gebied van timemanagement. Ik ga zeker wat met deze feedback doen en ga in blok 3  met deze feedback en de rest van de leerreis aan de slag.

online new heroes plannen en organiseren leerreis blok 3/4

Wat heb ik bijgeleerd in blok 3/4?

In blok 3 en 4 ben ik verder gegaan met de new heroes leerreis: timemanagement. In het laatste deel van de training kreeg ik vooral veel opdrachten om echt te gaan plannen in de praktijk, met de methodes die ik al geleerd had. Twee van de opdrachten heb ik hieronder als voorbeeld gezet. Bij opdracht 1 heb ik een weekplanning gemaakt voor een normale schoolweek in blok 3. Hier heb ik me aan gehouden en dat vond ik erg fijn. Ik ben  door deze leerreis te volgen, erachter gekomen dat ik door middel van plannen rust kan creëren en mijn tijd goed kan indelen. Dit kan ik meenemen in mijn dagelijkse leven en om mijn ondernemersactiviteiten in te plannen. Ik heb met deze leerreis ook een certificaat verdiend, deze is hieronder te bekijken. Ook heb ik mijn certificaat op mijn Linked geplaatst, dit is weer goed voor mijn leerdoel ‘netwerken’.

Hoe heb ik deze leerreis ervaren?

Ik vond deze leerreis heel fijn, omdat het echt is gericht op het toepassen van de theorie op de praktijk. Zo krijg je opdrachten die je helpen bij het plannen in je dagelijkse leven en wordt je gedwongen om te kijken naar de zwaktes die jij hebt als het gaat om plannen. Hierdoor kwam ik erachter dat ik erg veel moeite had met prioriteiten stellen en het uitstelgedrag. Met dit inzicht ben ik aan de slag gegaan om mijn timemanagement te verbeteren. Dit is naar mijn mening ook gelukt en ik neem de theorie die ik heb geleerd ook mee voor in mijn dagelijkse leven te gebruiken. 

Feedback

Reflectie op de feedback van mijn coaches

De feedback van mijn coaches was gelukkig positief. Ik had ook niet anders verwacht, omdat ik echt aan de gang ben gegaan met hetgene dat ik heb geleerd bij de leerreis. Allebei mijn coaches zijn blij met mijn vooruitgang in blok 4 ten opzichte van blok 2 en 3. Zij hebben gezien dat ik nu minder vergeet en minder slordig ben in mijn planning, dit ervaar ik zelf ook. Alleen wordt er wel gezegd dat een van mijn coaches denkt dat ik de laatste tijd mijn plannen een beetje verwater, dit komt omdat ik nu stage loop waardoor het iedere week vrij overzichtelijk is wat ik moet doen. Kortom is het waardevolle en nuttige feedback en ben ik blij dat het positief is.

Cursus timemanagement experience week

Wat houdt deze cursus in?

Dit was een cursus die werd aangeboden door het Avans en was ervoor bedoeld om mensen die moeite hadden met plannen en organiseren te helpen. Zo kregen wij eerst een scherm met een paar struikelblokken voor plannen. Hier moest je aangeven welke struikelblok het grootste was voor jou als persoon. Hierna werd er de rest van de cursus gesproken over deze struikelblokken. Ook kregen wij in de loop van de cursus verschillende opdrachten die je op korte termijn moest uitvoeren. Aan het einde van de cursus was er nog een mogelijkheid om vragen te stellen en in gesprek te gaan over jou struikelblokken. 

Waarom heb ik deze cursus gedaan?

Ik heb deze cursus gedaan, omdat ik het erg fijn vond dat er vanuit het Avans een cursus werd gegeven over plannen. Dit vond ik zo fijn, omdat ik ook moeite heb met het plannen van schoolactiviteiten en hier kon ik dus bij worden geholpen. Ook heb ik deze cursus gedaan, omdat ik bijna stage moest gaan lopen en hier wilde ik nog tips over ontvangen als het gaat over het plannen op je stage. 

Wat heb ik geleerd door het volgen van deze cursus?

Ik heb bij deze cursus geleerd hoe ik de verschillende planmethodes en planmodellen moet toepassen op mijn school of stage. Ook heb ik vragen kunnen stellen, zoals: hoe kan ik het beste plannen op mijn stage. Deze vraag werd beantwoord met: Je moet doen waar je jezelf prettig bij voelt, maar trelloo is een heel fijn programma. Ik heb dit programma opgezocht en ben dit gaan gebruiken (zie volgend activiteit). Ik heb een programma gevonden die ik kan uitproberen om te testen of deze bij mij past. Ook heb ik geleerd hoe ik uitstelgedrag de baas kan zijn, dit komt mede door de opdracht hiernaast. Mij werd duidelijk dat je vervelende taken met een hoge prioriteit vrijwel gelijk moet uitvoeren.

Hoe heb ik de cursus ervaren?

Ik vond de cursus erg fijn. Ik vond het heel fijn dat er eerst werd gekeken, wat wij als studenten lastig vinden aan plannen. Daarna werd er ingegaan op deze struikelblokken, waardoor er alleen theorie werd behandeld die echt nuttig en relevant was. Ook vond ik het fijn dat deze cursus betrekking had tot het plannen van dingen in mijn omgeving, zoals: school. Dit was erg fijn, omdat ik zo gelijk de theorie kon toepassen op de praktijk. De cursus zelf was ook heel interactief, wat ook erg fijn was. Ten slotte heb ik, door middel van deze cursus, een programma gevonden die ik kan gebruiken voor het plannen van mijn weken.

ABC van plannen, organiseren en optimaliseren

Wat houdt deze activiteit in?

Ik heb het boek: ‘Het ABC van plannen, organiseren en optimaliseren’ gelezen. Dit boek is een hulpmiddel om te plannen en organiseren. Er staan trucjes en modellen in die de lezer kan gebruiken om beter te worden in plannen en timemanagement. Er staan verschillende modellen in het boek zoals: het ABC-model, de ALPEN-methode en de weekplanner. Deze ben ik ook gaan toepassen op mijn werkzaamheden bij TopDag-gifts om te testen of deze manier van plannen bij mij past. Ik heb deze methodes toegepast en ik ben gaan werken met het programma trelloo. Dit programma werd vaak aangeraden in mijn cursus timemanagement in de experience week. Hieronder zie je hoe ik te werk ben gegaan.

Waarom heb ik deze activiteit gedaan?

Ik heb het boek gelezen, omdat ik in het dagelijkse leven niet goed ben in plannen en ik wilde mij hier in verbeteren. Zo wilde ik als ondernemer mijn tijd beter kunnen inrichten. Door dit boek te lezen, kon ik kennis maken met verschillende planmethodes om deze later toe te passen. 

Wat heb ik bij deze activiteit geleerd?

Ik ben door dit boek te lezen erg veel wijzer geworden als het gaat om de theorie van plannen en timemanagement. Ik heb veel geleerd over planmethodes en heb verschillende plan-modellen voorbij zien komen. Hierbij heb ik er een paar gekozen en deze toegepast in de praktijk. De plan-methode die ik nu heb, past bij mij en vind ik erg fijn om te gebruiken, dit is erg waardevol. Ook heb ik een programma gevonden die ik fijn vind om te gebruiken bij het plannen.

Hoe heb ik deze activiteit ervaren?

Ik vond het boek niet echt fijn om te lezen, het is een boek waar heel veel informatie in staat maar het vertelt geen verhaal. Ik ben achteraf wel erg blij dat ik de tijd heb genomen om dit boek te lezen, omdat ik veel meer kennis heb over verschillende planmethodes. Door de planmethodes ook toe te passen op mijn werkzaamheden, weet ik nu wat voor planmethode bij mij past. Dit vind ik erg fijn en ik heb hier ook heel veel aan. Aan het begin vond ik erg lastig om een week te plannen, omdat ik niet wist hoe lang een activiteit duurde. Nu kan ik voor iedere week een planning maken en kan ik makkelijker inschatten hoelang iets gaat duren. Het programma: trelloo vond ik ook erg fijn om te gebruiken en is heel overzichtelijk.

Feedback van het toepassen op de praktijk

Reflectie op feedback

Na 2 weken de planmethodes aan te houden heb ik feedback gevraagd aan de mede-eigenaren van topdag: Lisanne en Justin. De feedback vond ik erg fijn, ze gaven aan dat zij blij zijn met mijn manier van plannen nu en wilden deze manier ook integreren in het systeem van topdag. Ze vinden dat ik echt ben verbeterd in het plannen in blok 4 ten opzichte van de rest van het jaar. Ik merk zelf ook dat ik deze manier van plannen erg fijn vind, dit geeft me ook motivatie om door te gaan met deze plan-methode. Gelukkig dat ik een manier heb gevonden om mijn tijd in te richten om deze op een zo efficiënt mogelijke manier te gebruiken.

Urenverantwoording

  • Een foodtruck evenement organiseren: 16 uur. Dat is verdeeld over de volgende activiteiten:

-inkopen en verkopen bijhouden (2 uur iedere week, 8 uur totaal)

-adverteren en promoten op social media (2 uur iedere week, 8 uur totaal)

  • Online new heroes plannen en organiseren leerreis volgen: 8 uur (tweede blok: 4 uur en derde blok: 4 uur)
  • lezen van het boek: ‘ABC van plannen, organiseren en optimaliseren’: 10 uur
  • cursus timemanagement experience week: 1,5 uur